Mengenali kongkang dan Rozita Che Wan

Korang tahu apa itu kongkang? Kongkang tuh adalah salah satu jenis binatang yang seangkatan dengan monyet, beruk, kera, siamang dan juga babun. Kongkang atau nama saintifiknya Nycticebus Coucang adalah sejenis haiwan yang semakin terancam dan hampir pupus.

Kongkang tak ada kaitan dengan panda walaupun sekali pandang pon tak logik kita leh kata boleh kata kongkang itu macam panda, lebih-lebih lagi kat Malaysia. Untuk sesiapa yang tak pernah tengok kongkang, ni gambar kongkang seperti di bawah.

kongkang

Aku tak paham betul bila ada orang Malaysia kata tersilap tengok kongkang ni dengan beruang panda. Malaysia ada beruang panda ke?

Continue reading “Mengenali kongkang dan Rozita Che Wan”

Video remaja mati dalam tahanan polis

Mungkin korang pernah baca berita pasal ni kat Utusan atau media-media lain. Berita yang memaparkan seorang remaja India, A Kugan yang meninggal dunia semasa dalam tahanan polis. Pada mulanya, ia dikatakan meninggal dunia akibat paru-paru berair, namun mengundang persoalan kerana badannya dipenuhi oleh kesan lebam seperti dipukul. Tak caya? Korang tengok gambar kat bawah ni.

mayat-a-kugan-lebam

Keluarganya yang tidak berpuas hati dengan kematian Kugan mendakwa dia didera polis kerana ada banyak kesan kecederaan pada tubuhnya walaupun laporan bedah siasat menunjukkan kematiannya adalah akibat paru-paru berair.

Pada masa yang sama, satu laporan polis telah dibuat terhadap keluarga Kugan kerana menyerbu masuk ke bilik mayat Hospital Serdang malam Selasa lalu untuk melihat mayat Kugan.Dalam reaksinya, Musa berkata anggota keluarga Kugan tidak sepatutnya pergi ke bilik mayat untuk melihat mayatnya kerana ia boleh dianggap sebagai mengganggu bahan bukti.

Aduh, dah la kehilangan orang yang tersayang, boleh pula nak didakwa kerana mengganggu bahan bukti? Setahu aku, bahan bukti perlu dikatalogkan. Cuba tengok dalam rekod, ada tak mayat ni disenarai sebagai bahan bukti.

Sementara itu, Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri T Murugiah mengesahkan bahawa kematian Kugan dalam tahanan polis dikategorikan sebagai kes bunuh.

Alamak, tadi kata mati disebabkan paru-paru berair. Sekarang diklasifikasi sebagai kes bunuh pulak dah? Camana ni beb?

Korang dah tengok gambar kat atas kan? Korang tengok sendiri la video kat bawah ni. Aku ingatkan, video kat bawah ni mungkin terlalu horror atau ganas yang boleh buat korang termimpi-mimpi. Jangan kata aku tak ingatkan awal.

<a href="http://youtube.com/watch?v=5wG5pCqncII">http://youtube.com/watch?v=5wG5pCqncII</a>

Korang leh download video tuh kat sini kalau nak.

Pada pendapat aku yang jahil ni, memang langsung tak ada rupa seperti seorang yang mati akibat asma atau paru-paru berair sekalipun. Walaupun aku bukan seorang doktor, tapi berdasarkan pengalaman hidup dan minat TV series seperti House & Grey’s Anatomy, memang bukan mati disebabkan paru-paru berair.

Korang pikir la sendiri !

The World’s Fastest Secretary

Ok. I admit the title is a bit too much but yeah, this secretary is really damn fast in stamping documents. The one showed in the video is a check book I think.

She managed to stamp 27 pages out of 100 pages of the check book in 1 second ! How fast can you can get than that? Is there any Guinness World Record for that ?

Check out the video for yourself !!
<a href="http://youtube.com/watch?v=mbtb7RenidY">http://youtube.com/watch?v=mbtb7RenidY</a>